dsc1615 17904551012 o
boven
boven
boven

Geschiedenis 

 

De Spanker is rond 1960 ontworpen door jachtbouwer E.G. v.d. Stadt in opdracht van het toenmalige KVvNWV. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal kenmerken: eenvoudig, geschikt voor zelfbouw, licht en goede zeileigenschappen. Het uiteindelijke ontwerp blijkt een schot in de roos: de eerste echt complete zwaardboot ziet het licht. Spinaker, trapeze, makkelijk trailerbaar en bovendien formidabel snel. Ondanks de eigenschappen van een echte racer, is de boot ook goed te gebruiken als toerboot. Uitgerust als toerboot is het mogelijk met 4 personen hierin te overnachten. 

starten

 

 

 

 

 

 

Tot laat in de jaren ’70 worden zo’n 50 boten per jaar gebouwd en reeds in 1965 wordt de Spankerklasse organisatie (SKO) opgericht. Er zijn nu een kleine duizend boten gemeten en daarnaast zeker nog zo’n aantal dat ongemeten als toerboot door het leven gaat. En nog steeds worden er nieuwe toer- en wedstrijdspankers gebouwd. 

 

De Spanker is steeds met zijn tijd meegegaan en nieuwe ontwikkelingen zijn gedoseerd ingevoerd. De grootste aanpassingen zijn geweest: 

  • In 1976 werd naast de houten mast de aluminium mast toegestaan.
  • In 1981 werd het model van de spinaker aangepast.
  • In 1984 gevolgd door het houten profielroer.
  • In 1987 werden de kimlatten facultatief gesteld.

Het hoogtepunt m.b.t. deelname aan wedstrijden vormen de jaren ’75-’80 waarbij rond de 60 boten aan de start verschenen. De Spanker is in die tijd de snelst groeiende klasse van Nederland. Daarna krijgt ook de Spanker een tik van de economisch minder goede jaren ’80 en de algemeen afnemende belangstelling voor wedstrijdzeilen. De klasse heeft zich hier de laatste jaren behoorlijk van hersteld en vertoont nu weer een duidelijke groei. 

 

Van de StadtDesign over de Spanker  

Our oldest model for self-building is still alive and kicking. Races are still held in this class. This single-chine boat is easy to build in marine ply. The trailable Spanker is used a great deal by youngsters who stay overnight under a cover in a spacious cockpit. The centre board makes it suitable for even the shallowest of waters. A light outboard motor of 3 to 5 HP is a benefit for touring. Nice to have for a pleasant Sunday.  



Mail deze pagina Deel deze pagina via facebook Deel deze pagina via Twitter Deel deze pagina via LinkedIn 

Nieuwsarchief

Winter-weetje 3 - De after-race

Datum: 13 januari 2020  -  Categorie: Algemeen
Na een dag wedstrijden zeilen begint nog een hele andere wedstrijd, namelijk wie heeft als eerst ...

Sinterquinta, zie ginds komt de Spanker

Datum: 13 januari 2020  -  Categorie: Algemeen
Het is winterstop, tijd om alle klussen weer te doenmaar haast je wel, voor je het weet is het we...

Winter-weetje 2

Datum: 13 januari 2020  -  Categorie: Algemeen
De spanker is ontworpen als boot die ook gemakkelijk zelf gebouwd moest kunnen worden. Met goede ...

Winter-weetje 1

Datum: 13 januari 2020  -  Categorie: Algemeen
-Foto's van Steven Blad Photography- Wist je dat in 1965 de Spankerklasse voor het eerst meedeed...

Spiegelplas, de laatste van het jaar

Datum: 13 januari 2020  -  Categorie: Algemeen
Het laatste evenement van het spankerjaar is verzeild. 9 boten aan de start, zaterdag weinig wind...

2020 Activiteit
26 januari
zondag
13:30 tot
17:00
Nieuwjaarsbijeenkomst
Bataviawerf Lelystad
25 april
zaterdag
10:30 tot
16:00
Voorjaarswedsrtijden heeg
Heeg
9 mei
zaterdag
11:00 tot
16:00
Kinselmeer
Uitdam
22 mei
vrijdag
13:00 tot
18:00
Lustrum Vinkeveen
Vinkeveen
20 juni
zaterdag
11:00 tot
16:00
Makkum
Makkum
4 juli
zaterdag
10:00 tot
16:00
Vrijbuiterweekend
Loosdrecht
18 juli
zaterdag
12:00 tot
16:00
Braakmancup
Hoek
1 augustus
zaterdag
12:30 tot
16:00
Sneekweek
Sneek
30 augustus
zondag
11:00 tot
16:00
Rabenhaupt Wedstrijden
Paterswolde
4 september
vrijdag
12:00 tot
16:00
ONK Sneek
Sneek
26 september
zaterdag
11:00 tot
16:00
Najaarswedstrijden Sneek
Sneek
10 oktober
zaterdag
11:30 tot
16:00
Spiegelplas
Nederhorst den Bergh