dsc1615 17904551012 o
boven
boven
boven

Nieuwsarchief

Verslag Braakman-Cup

Datum: 25 juli 2018  -  Categorie: Algemeen
Frans Sas doorbreekt locale hegemonie op de Braakman. Onder de meest zomerse omstandighed...

NK 2018

Datum: 24 juli 2018  -  Categorie: Algemeen
locatie: Wetseinder / WV Aalsmeer. Vrijdag 31/8, za 1/9 en zo 2/9 1e start vrijdag 12.30. 10 ge...

Wie stopt De Vries en Van Schellen?

Datum: 25 juni 2018  -  Categorie: Algemeen
Voorafgaand aan het MKE Makkum is er geen woord teveel gezegd. De vis smaakte evengoed als altijd...

Vrijbuitenweekend

Datum: 25 juni 2018  -  Categorie: Algemeen
Loosdrecht - 7 en 8 juli Starttijd ca. 10:00 uur ( GWV De Vrijbuiter, Oud Loosdrechtsed...

Vinkeveen

Datum: 21 mei 2018  -  Categorie: Algemeen
26 en 27 mei Starttijd 11:00 uur (Baambrugse Zuwe 143f, Vinkeveen)   Nog een klein weekj...

Geschiedenis 

 

De Spanker is rond 1960 ontworpen door jachtbouwer E.G. v.d. Stadt in opdracht van het toenmalige KVvNWV. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal kenmerken: eenvoudig, geschikt voor zelfbouw, licht en goede zeileigenschappen. Het uiteindelijke ontwerp blijkt een schot in de roos: de eerste echt complete zwaardboot ziet het licht. Spinaker, trapeze, makkelijk trailerbaar en bovendien formidabel snel. Ondanks de eigenschappen van een echte racer, is de boot ook goed te gebruiken als toerboot. Uitgerust als toerboot is het mogelijk met 4 personen hierin te overnachten. 

starten

 

 

 

 

 

 

Tot laat in de jaren ’70 worden zo’n 50 boten per jaar gebouwd en reeds in 1965 wordt de Spankerklasse organisatie (SKO) opgericht. Er zijn nu een kleine duizend boten gemeten en daarnaast zeker nog zo’n aantal dat ongemeten als toerboot door het leven gaat. En nog steeds worden er nieuwe toer- en wedstrijdspankers gebouwd. 

 

De Spanker is steeds met zijn tijd meegegaan en nieuwe ontwikkelingen zijn gedoseerd ingevoerd. De grootste aanpassingen zijn geweest: 

  • In 1976 werd naast de houten mast de aluminium mast toegestaan.
  • In 1981 werd het model van de spinaker aangepast.
  • In 1984 gevolgd door het houten profielroer.
  • In 1987 werden de kimlatten facultatief gesteld.

Het hoogtepunt m.b.t. deelname aan wedstrijden vormen de jaren ’75-’80 waarbij rond de 60 boten aan de start verschenen. De Spanker is in die tijd de snelst groeiende klasse van Nederland. Daarna krijgt ook de Spanker een tik van de economisch minder goede jaren ’80 en de algemeen afnemende belangstelling voor wedstrijdzeilen. De klasse heeft zich hier de laatste jaren behoorlijk van hersteld en vertoont nu weer een duidelijke groei. 

 

Van de StadtDesign over de Spanker  

Our oldest model for self-building is still alive and kicking. Races are still held in this class. This single-chine boat is easy to build in marine ply. The trailable Spanker is used a great deal by youngsters who stay overnight under a cover in a spacious cockpit. The centre board makes it suitable for even the shallowest of waters. A light outboard motor of 3 to 5 HP is a benefit for touring. Nice to have for a pleasant Sunday.  



Mail deze pagina Deel deze pagina via facebook Deel deze pagina via Twitter Deel deze pagina via LinkedIn 

2018 Activiteit
31 maart
zaterdag
11:00 Paashaas wedstrijden Reeuwijk
Reeuwijk
14 april
zaterdag
11:00 Voorjaarswedstrijden Heeg
Heeg
13 mei
zondag
10:00 Durgerdam
Durgerdam
26 mei
zaterdag
11:00 Vinkeveen
Vinkeveen
16 juni
zaterdag
11:00 Makkum
Makkum
7 juli
zaterdag
10:00 Vrijbuiterweekend / Loosdrecht
Loosdrecht
21 juli
zaterdag
11:00 Braakmancup
Hoek
4 augustus
zaterdag
11:00 Sneekweek
Sneek
31 augustus
vrijdag
11:00 ONK Westeinder
Aalsmeer
22 september
zaterdag
11:00 Najaarswedstrijden Sneek
Sneek
13 oktober
zaterdag
11:00 Spiegelplas
Nederhorst den Bergh